Blog

504 (Gateway Timeout) error oplossen in WordPress


Afbeelding 504 (Gateway Timeout) error oplossen in WordPress

Wat is een ‘504 Gateway Timeout error’?

Er zijn veel verschillende soorten 500 statuscodes, met allemaal een andere betekenis. Vandaag gaan we in op de ‘504 Gateway Timeout’. Deze code wordt weergeven als er twee servers betrokken zijn bij het afhandelen van een verzoek, en de eerste server een time out krijgt bij het wachten op een antwoord van de tweede server, ook wel ‘upstream server’.

De 504 foutmelding kan er op verschillende manieren uitzien door de verschillende webservers, besturingssystemen en browsers. De woorden ‘504’, ‘Error’ of ‘Gateaway’ komen vrijwel in elke variatie voor en ze hebben allen wel dezelfde betekenis. Zie hieronder het lijstje met de meest voorkomende variaties die je kan tegenkomen op het internet:

● ‘504 Gateaway Timeout’
● ‘504 Gateaway Timeout NGINX’
● ‘Error 504’
● ‘Gateway Timeout Error’
● ‘HTTP Error 504’
● ‘HTTP 504’
● ‘504 Gateway Time-out – The server didn’t respond in time’

Waarom krijg ik een 504 foutmelding?

De 504 foutmelding heeft verschillende oorzaken, maar er zijn twee redenen die het vaakst voorkomen: de server is overspoeld met verzoeken of er wordt onderhoud uitgevoerd. Onthoud dus dat de 504 error altijd een server-side fout is, wat inhoudt dat er een probleem is met de website en niet met de computer.

Wat zijn de gevolgen van 504 fouten?

Een groot gevolg van een 504 foutmelding is de negatieve impact die de fout heeft op SEO. Als de WordPress website voor langere periode niet beschikbaar is, dan kan Google dat interpreteren als een probleem op website niveau. Dit kan invloed hebben op je ranking in de zoekmachine, en helaas niet positief. Daarom is het belangrijk om de 504 fout zo snel mogelijk te verhelpen.

Hoe kan ik een 504 fout oplossen in WordPress?

Het grootste nadeel van deze error is dat het lastig is om dit probleem op te lossen voor de klant, maar er zijn natuurlijk altijd handelingen om te proberen de foutmelding te verhelpen.

Ververs de pagina

Dit is een simpele oplossing die vaak wordt vergeten. Het werkt niet altijd, maar zo wel, dan ben je blij dat je niet eerst allerlei andere ingewikkelde handelingen hebt verricht. Probeer dus altijd de pagina te verversen. Zoals al eerder gezegd, het kan zo maar liggen aan de host of de server die even overbelast is. In dat geval zal de WordPress website snel weer beschikbaar zijn. Probeer de website ook even in een andere browser te laden.

Schakel de proxy instellingen uit

De 504 error kan ook tevoorschijn komen als je een proxyservice gebruikt. We zullen wel direct vermelden dat dit vrij zeldzaam is, maar het kan zo zijn dat er een proxy is ingeschakeld zonder dat jij hiervan op de hoogte was.

Verander van DSN server

Een probleem met de DSN kan ook de oorzaak zijn van een 504 foutmelding. Het kan gebeuren aan de serverkant, als het domein niet goed wordt doorverwezen naar het juiste IP-adres. Als het DSN probleem ligt aan de kant van de gebruiker, dan kan je proberen om de lokale DNS cache te legen. Dit is te vergelijken met het legen van de cache van de browser:

● Open in Windows het opdrachtregelvenster en voer ‘opconfig /flushdns’ in. Als het goed is gegaan dan krijg je een bericht met ‘De DNS-resolvercache is succesvol leeggemaakt’.

● Als macOS gebruiker dien je in de terminal ‘dscacheutil -flushcache’ in te voeren. In Mac ontvang je geen bericht over of het wel of niet is gelukt.

Schakel tijdelijk CDN uit

Het 504 probleem zou ook kunnen liggen aan problemen met de Content Delivery Network (CDN). Als je een CDN gebruikt van een derde partij dan is het verstandig om, tijdens de 504 error, tijdelijk de CDN uit te schakelen. Hier zijn verschillende plugins voor beschikbaar.

Controleer je plugins en thema’s

In de meeste gevallen zorgen plugins en thema’s niet voor de 504 foutmelding, maar toch komt het wel eens voor. Daarom is het wel de gok waard om alle plugins en thema’s te controleren. Dit kan je doen door alle plugins te deactiveren en ze één voor één weer te activeren en na elke activatie de pagina te verversen.

Probeer het later opnieuw

Dit klinkt als geen optie, maar soms is het helaas wel zo simpel en is het een kwestie van geduld. Als al het bovenstaande niets heeft opgeleverd, dan is de kans groot dat de foutmelding alleen opgelost kan worden door de beheerder van de website of de verantwoordelijke provider.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Neem dan gelijk contact met ons op! Start een livechat of bel ons op 030 20 72 488. Samen gaan we op zoek naar de oplossing voor de ‘504 Gateway Timeout error’ op jouw WordPress website.

© WordPressOnderhoud.nl | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex