Blog

WordPress redirects maken


Afbeelding WordPress redirects maken

Wat zijn redirects?

Een redirect op een WordPress website is in principe niets anders dan een verwijzing. Redirects zijn erg handig om bezoekers te vertellen dat de url is vervangen door een andere url. Hiermee voorkom je dat bezoekers niet direct je niet-werkende pagina verlaten, maar automatisch worden doorverwezen naar de pagina waar zij wel de benodigde informatie (waar zij naar op zoek zijn) kunnen vinden. Redirects worden voornamelijk gebruikt als de url van een bericht of pagina verandert. Enkele voorbeelden zijn:

● Als je content verplaatst van een url naar een andere url
● Als je pagina’s verwijdert
● Als je de domeinnaam verandert
● Als je websites samenvoegt

Waarom zou je redirects gebruiken?

Redirects zorgen voor een goede gebruikerservaring voor bezoekers. De bezoeker komt met een redirect alsnog op de goede pagina terecht. Daarnaast helpt een redirect ook zoekmachines bij het vinden van de nieuwe url. Wanneer je geen gebruik maakt van redirects dan komt een bezoeker uit op een 404-pagina. Aan deze pagina heeft de bezoeker niks, de kans is groot dat de bezoeker zijn geduld verliest en direct de hele website verlaat.

Welke soorten redirects zijn er?

Er zijn verschillende soorten redirects:

301 redirect

Een ‘301 redirect’ is de meest gebruikte redirect. Gebruik deze redirect als de url verandert, maar je de autoriteit van een pagina wel wil behouden.

302 redirect

Een ‘302 redirect’ is een tijdelijke verwijzing. Deze redirect is nogal verouderd. Het is mogelijk om het te gebruiken, maar het wordt niet aangeraden. Er worden ook geen waarden doorgegeven door zoekmachines.

303 redirect

Een ‘303 redirect’ gebruik je alleen nadat een bezoeker op jouw WordPress website een formulier heeft ingevuld. Deze redirect zorgt ervoor dat bezoekers het formulier niet nog een keer kan indienen met de terugknop in de browser.

307 redirect

Een ‘307 redirect’ is een betere redirect voor een tijdelijke verwijzing. Tijdelijk staat in dit geval voor een aantal uur, bijvoorbeeld bij onderhoud aan je server.

308 redirect

Een 308 redirect is alleen beschikbaar in http 2.0. Het is de permanente versie van de ‘307 redirect’.

Hoe maak je redirects?

Het is mogelijk om via plugins redirects aan te maken voor je WordPress website. Er zijn veel verschillende plugins hiervoor beschikbaar. Een van de bekendste plugins voor redirects is ‘Redirection’. Een groot voordeel van deze plugin is het feit dat het ook 404 pagina’s rapporteert. Het is dus ook mogelijk om eenvoudig redirects in te stellen voor 404 pagina’s.

Met de plugin ‘WordPress SEO’ van Yoast kan je ‘301 redirects’ instellen, middels het tabje ‘geavanceerd’. Deze manier maakt het soms nogal onoverzichtelijk, in dat geval kan het beter zijn om de premium plugin aan te schaffen. Er zit namelijk een redirect manager in deze versie. De premium plugin herkent ook 404 pagina’s doordat het een koppeling maakt met Google Webmaster Tools.

Het is natuurlijk ook een optie om redirects handmatig in te stellen via .htaccess. Het is geen ingewikkeld proces, maar het is handig als je al enige kennis beschikt over het aanpassen van zo’n bestand via FTP. Tip: maak altijd eerst een back-up voordat je het .htaccess bestand gaat wijzigen, er kan namelijk gemakkelijk iets fout gaan via deze wijze. Voeg de onderstaande code toe aan het bestand om een 301 redirect te maken:
Redirect 301 /oude/url http://www.jouwdomein.nl/nieuweurlnd:
Een ‘301 redirect’ kan je ook maken via PHP. Creëer de volgende header in de index:

Mocht het niet lukken om zelf een redirect aan te maken met bovengenoemde methodes, dan kan je altijd contact met ons opnemen! De snelste manier om ons te bereiken is via de livechat of via de telefoon, bel ons dan op 030 20 72 488. We helpen je graag!

Waar moet je op letten bij redirects?

Er zijn een aantal belangrijke zaken om in de gaten te houden wat betreft het aanmaken van redirects:

1. Gebruik niet te veel redirects

Ondanks het gemak van redirects, zorgen ze ook onder andere voor langere laadtijden. Bovendien kunnen oude redirects onverklaarbare problemen veroorzaken binnen jouw WordPress website. Probeer dus niet te veel gebruik te maken van redirects.

2. Voorkom redirects naar ‘404 pagina’s’

Een redirect naar een niet-bestaande pagina heeft niet veel zin. Het zal zorgen voor frustratie bij de bezoeker en ook Google zal zo’n redirect beoordelen als onprofessioneel.

3. Voorkom dubbele redirects

Een dubbele redirect ontstaat als een url redirect naar een url die ook weer redirect. Probeer dit te voorkomen, Google is namelijk geen fan van dubbele redirects.

4. Voorkom redirect chains

Een redirect chain ontstaat als je een pagina redirect naar een nieuwe pagina, en deze pagina redirect opnieuw naar weer een nieuwe pagina. Zo ontstaat er een redirect-ketting en dat heeft niet altijd een positief invloed op de website performance.

5. Voorkom redirect loops

Een redirect loop ontstaat als een redirect verwijst naar een pagina die weer terug redirect naar de oude pagina. De redirects zorgen ervoor dat de pagina in alle gevallen, voor iedereen, onbereikbaar is.

Tot slot geven we je graag nog wat tips mee:

Maak een redirect schema. Dit lijkt wellicht wat overdreven, maar zoals je hierboven kon lezen kunnen verkeerde redirects ook voor problemen zorgen op je WordPress website. Met een schema kan je makkelijk bepalen welke url’s redirects moeten krijgen en zo houd je overzicht. Zorg er ook voor dat als je geen nieuwe bestemming hebt voor oude url’s, je ze redirect naar de homepage. je oude url’s redirect naar de homepage, wanneer er geen andere bestemming voor is. Zo voorkom je dat bezoekers uitkomen op een onbruikbare pagina.

© WordPressOnderhoud.nl 2020 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex